پینه دستان

پینه دستان


 

بسمه تعالی

1)        نرم افزار Access   :

2)  از این نرم افزار برای طراحی و ساخت پایگاه داده ها استفاده می کنیم . یک پایگاه داده شامل جدول (Table) ، کیوری (Queries) یعنی معیار ، فرم (Form) و گزارش (Reports) می باشد.توسط نرم افزار اکسس می توانیم چندین جدول بسازیم ، آنها را به هم مرتبط کنیم و از آنها فرم بسازیم تا ورود داده ها ساده شود. معیار بسازیم تا از میان جداول ایجاد شده جدول مجازی با شرط دلخواه ایجاد کنیم ( اطلاعات را فیلتر کنیم).از جداول یا معیارها (جداول مجازی) گزارش تهیه کنیم تا برای چاپ آماده باشند.

3)     اجرای نرم افزار Access :

Start / All Programs / Microsoft Office / Microsoft Office Access 2003

 

با اجرای نرم افزار پنجره نرم افزار باز می شود که شامل نوار عنوان،نوار منو ، نوار Data Base و نوار وضعیت می باشد.

نوار عمودی سمت راست (Task Pane) را می بندیم . بر خلاف نرم افزار های قبلی Office با اجرای اولیه نرم افزار هیچ سند خالی باز نمی شود.

-   ایجاد پایگاه داده ها ( بانک اطلاعاتی ) :

از منوی File بر روی گزینه New کلیک کرده و سپس گزینه Blank Database را  از نوار سمت راست انتخاب می کنیم . باز هم بر خلاف نرم افزار های قبلی ابتدا سند خالی باز نمی شود بلکه محل ذخیره سازی اطلاعات را از ما می خواهد.لذا مسیر و نام فایل را تعیین می کنیم و بر روی دکمه Create به معنی ساختن کلیک می کنیم . در پنجره ایجاد شده در وسط ، در قسمت Table میتوانیم جدول بسازیم و یا جدولهای موجود را مشاهده کنیم . از قسمت Queries می توانیم معیار بسازیم و یا معیار های موجود را ببینیم .از قسمت Forms می توانیم فرم بسازیم و یا فرمهای موجود را مشاهده کنیم .از قسمت  Reports می توانیم گزارش بسازیم ویا گزارشات موجود را مشاهده کنیم .

 

-   ساخت جدول :

جدول را به سه روش می توانیم بسازیم . اما باید قبلاً با اصطلاحاتی آشنا شویم :

1-        Field (فیلد) : فیلد به اطلاعات مربوط به یک مقدار گفته می شود که همۀ آنها در یک رابطه هستند.

مانند نام خانوادگی ، شماره شناسنامه ، سن و ...

2-        Field Size ( فیلد سایز) : اندازه فیلد است که بیشتر از آن نمی توان در آن فیلد اطلاعات وارد کرد .

3-        Default Value : مقدار پیش فرضی است که میتوانیم بعنوان داده اولیه برای فیلد تعریف کنیم .

4-    Index ( شاخص) : امکانی است تا بتوانیم فیلدی را با دو حالت قبول کردن تکراری ها( Yes Duplicate) ویا قبول نکردن تکراری ها ( No Duplicate) مرتبط سازی کنیم .

5-    Primery Key (کلید اصلی) : به فیلدی گفته میشود که در بین فیلدهای ما نقش اصلی ترین فیلد را به عهده دارد . به این معنی که از طریق این فیلد می توانیم خیلی سریع به اطلاعات بقیه فیلدها دسترسی پیدا کنیم . بهترین حالت برای کلید اصلی Index شده بدون قبول تکراری ها می باشد که وقتی فیلدی را کلید اصلی میکنیم ، Index  بدون تکراری می شود .

6-    Data Type ( نوع داده) : توسط Data Type  می توانیم نوع فیلد را تعیین کنیم که ایستا می باشد. یعنی اگر نوعی را برای فیلد انتخاب کردیم حتماً باید داده های ما در قالب همان نوع باشد.

A.         ساخت جدول به روش طراحي : Create table in Design view

 با دابل كليك كردن بر روي گزينه Create table in Design  مي توانيم در ستون سمت چپ نام فيلدها و در ستون وسط نوع فيلدها ودر ستون سمت راست توضيحاتي در باره فيلدها بنويسيم .

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

انواع فيلد به شرح ذيل مي باشد :

1-          Text يا متني كه مي تواند هر داده اي را در خود ذخيره كند و در كادر پائين از قسمت Field Size مي توانيم ماكزيمم اندازه قبول كردن تعداد حروف را تعيين كنيم. پيش فرض آن 50 است .

2-          Memo حافظه : اين نوع حافظه يك قالب متني است كه در ابتدا هيچ فضايي را اشغال نمي كند و هر اندازه متن در آن بنويسيم به اندازه طول رشته فضا اشغال مي كند . اما اين نوع يك نقطه ضعف دارد و آن اينكه در فيلدهاي با اين نوع قابليت جستجو در زبانهاي برنامه نويسي وجود ندارد.

3-          Number يا عددي : در اين نوع تنها مي توانيم اعداد بدون اعشار وارد كنيم اما اگر خواستيم اعداد اعشاري به پذيرد بايد ازقسمت Field Size يكي از انواع Single ، Double يا Decimal را انتخاب كنيم .

4-                         Date / Time(تاريخ يا زمان): در اين نوع فيلد فقط بايد قالب تاريخ يا ساعت ذخيره شود.

5-                        Currency واحد پولي : اين نوع را براي فيلدهاي پولي انتخاب مي كنيم. مانند حقوق وكسر بيمه. 

قالب اين نوع را از قسمت فورمت انتخاب مي كنيم .

6-          AutoNumber يا شماره گذاري خودكار : در اين قالب از اولين ركورد ، خود فيلد از شماره 1 ، شماره گذاري ميشود . اين نوع بيشتر براي فيلدهايي همچون رديف و يا كد استفاده ميشود.

7-          Yes / No (بله و خير) : اين نوع قالب بيشتر براي مواردي استفاده مي شود كه داده ، درفيلد دو حالت بيشتر ندارد يا درست است يا غلط و يا بله است يا خير .

براي هر يك از اين انواع مي توانيم از قسمت Dfault Value مقدار پيش فرض تعيين كنيم يعني اينكه داده فيلد را خالي نگذاريم . از قسمت Decimal Places مي توانيم تعداد رقم مورد نياز براي اعشار را تعيين كنيم . و از قسمت Indexed مي توانيم فيلد جاري را براي مرتب سازي آماده كنيم ، با دو حالت Duplicates ok(تكراري قبول كند) يا No Duplicates(تكراري قبول نكند).

پس از انتخاب فيلدها و انتخاب نوع آنها و تنظيمات مربوطه بايد جدولمان را ذخيره كنيم . البته فراموش نشود در صورت نياز حتماً بايد براي جدولمان كليد اصلي تعريف كنيم .

-  تعريف كليد اصلي: جهت تعريف كليد اصلي بر روي فيلد راست كليك كرده و گزينه Primery Key را انتخاب مي كنيم و يا علامت كليد را از نوار بالا انتخاب ميكنيم .

-  براي ذخيره كردن جدول يا از منوي فابل گزينه Save را انتخاب كرده و نام جدول را تعيين ميكنيم ويا بر روي دكمه ضربدر كليك كرده و yes را مي زنيم و نام جدول را تعيين مي كنيم . اگر كليد اصلي تعريف نكنيد، سئوالي مبني برنياز داشتن و نداشتن به كليد اصلي پرسيده ميشود. در صورت عدم نياز بر روي No كليك مي كنيم . اما اگر بر رويYes  كليك كنيم فيلدي بنام ID با قالب AutoNumber به جدول اضافه ميشود .

B.                        روش دوم ، ايجاد جدول به روش جادو Create table using wizard  :

با دابل كليك كردن بر روي اين گزينه مي توانيم در دو مجموعه business (تجارت) و يا personal (اشخاص) انواع مختلفي از جداول را كه نام فيلدهاي آن از پيش تعريف شده است را به دلخواه انتخاب كنيم . سپس دكمه Next را مي زنيم .

 در صفحه بعد مي توانيم در كادر بالا نام جدول و در قسمت پائين داشتن يا نداشتن كليد اصلي را تعيين كنيم . سپس بر روي دكمه Next كليك مي كنيم .

 در صفحه بعد مي توانيم ارتباطي براي اين جدول در حال ساخت با جدولهاي قبلي ايجاد كنيم . توسط دكمه Relationship كه بعداً توضيح داده مي شود. سپس بر روي دكمه Next كليك مي كنيم .

در انتها مي توانيم ساخت جدول را در سه روش به پايان برسانيم .

 

 

 

 

 

 

1-              اتمام ساخت جدول و باز كردن آن براي ايجاد تغيير.Modify the table design             

2-              اتمام ساخت جدول و باز كردن آن براي ورود داده ها. Enter data directly into the table

3-              وارد كردن داده ها توسط فرمي كه همين الآن براي ما ايجاد مي شود .

    Enter data into the table using a form the wizard creates for me.                                         

در انتها دكمه Finish را مي زنيم .

 

C.                       روش سوم ساخت جدول به روش ورود مستقيم داده ها Create table by entering data  :

با دابل كليك كردن بر روي اين گزينه جدولي همانند اكسل باز ميشود كه مي توان بدون نام و نوع فيلد شروع به وارد كردن داده ها نماييم . پس از وارد كردن داده ها مي توانيم با دابل كليك كردن بر روي هر يك از سر ستون ها نام دلخواه خود را براي فيلد تعيين كنيم . نوع فيلدها در اين روش بستگي به داده هاي ورودي دارد. پس از اتمام كار مي توانيم جدول را ذخيره كنيم .

 

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 / 10 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com